20 Ιουνίου 2007

Δυσλ3ξηα!!!


Μαθησιακές Δυσκολίες
Διάσπαση Προσοχής
Αίτια - Πρόγνωση - Διάγνωση

Σήμερα έχω θέμα, έπεσε στα χέρια μου ένα φυλλάδιο σχετικά με τη δυσλεξία. Ομολογώ πως δεν ήξερα και πολλά για το θέμα, αλλά κάτι έμαθα και ήθελα να το μοιραστώ μαζί σας:

Το κοινό χαρακτηριστικό των διάσημων εφευρετών Αϊνστάιν, Έντισον, των ηγετών Κέννεντυ, Ουάσιγκτον, Τσώρτσιλ, και των φημισμένων καλλιτεχνών Λεονάρδο Ντα Βίντσι, Τομ Κρουζ, Σ. Σταλόνε, Τζον Λένον, Γ. Ντίσνεϊ και Πικάσσο. Δηλαδή, όλοι τους ήταν μεγαλοφυείς, διάσημοι & δυσλεξικοί!

Τι είναι η δυσλεξία;


Η δυσλεξία είναι θείο δώρο, μόνον όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντιθέτως, η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή δυσκολία τους που εμφανίζεται στην ανάγνωση, στην ορθογραφία, στον γραπτό λόγο και ιδιαιτέρως στη μεταφορά της σκέψης τους σε γραπτό. Τα παραπάνω προβλήματα δεν προκαλούνται από νοητικούς ή ψυχο-περιβαλλοντο-εκπαιδευτικούς παράγοντες, οι οποίοι όμως μπορούν να ελαχιστοποιήσουν ή να μεγιστοποιήσουν τις συνέπειες της, δυσλεξίας. Τα αίτιά της είναι νευρολογικά και συνήθως κληρονομικά (χρωμοσώματα 1, 6 & 15). Παρουσιάζεται συχνότερα στα αγόρια απ’ ότι στα κορίτσια σε αναλογία 4 προς 1, ακόμη και σε μεγαλοφυή παιδιά.

Συμπτώματα

Οι δυσλεξικοί διαβάζουν εξαιρετικά αργά και με πολλά λάθη. Συχνά, πηδούν σειρές, κομπιάζουν, επαναλαμβάνουν, προσθέτουν ή αφαιρούν συλλαβές ή αντικαθιστούν λέξεις σε τέτοιο σημείο, ώστε μερικές φορές άλλη λέξη να βλέπουν και άλλη να διαβάζουν.

Αποδίδουν πολύ καλύτερα στα προφορικά απ’ ότι στα γραπτά. Η πνευματική τους ικανότητα είναι ανώτερη από αυτή που δείχνει η σχολική τους επίδοση, η οποία είναι ανομοιογενής.

Το μεγαλύτερο πρόβλημά τους βρίσκεται στην μεταφορά της σκέψης σε γραπτό λόγο. Επιπλέον, είναι εξαιρετικά ανορθόγραφοι, με πολλά γραμματικά λάθη, κολλούν τις λέξεις, παραλείπουν τα σημεία στίξης και ξεχνούν να βάζουν τόνους. Μπορούν ακόμη και να γράψουν 3 φορές την ίδια λέξη στην ίδια πρόταση με 3 διαφορετικούς τρόπους. Υπάρχουν βέβαια και άλλα λιγότερο συχνά συμπτώματα όπως η καθρεπτική γραφή, π.χ. 3 - ε, 9 - ρ (βλέπε εικόνα 2), η οποία εμφανίζεται συχνότερα στις λατινογενείς γλώσσες αλλά σπανίως στην Ελληνική.

Εικόνα 1 Αυθόρμητη έκθεση δυσλεξικού 10 ετών & 2 μηνών, της Γ΄ τάξης, κανονικής ευφυΐας.

Επίσης, παρουσιάζουν προβλήματα στην αποστήθιση (π.χ. προπαίδεια), μερικές φορές στα μαθηματικά, ενώ έχουν ιδιαιτέρως σημαντικά προβλήματα στις ξένες γλώσσες.

Οι δυσλεξικοί μπορούν να αριστεύουν στα πρακτικά μαθήματα και να αποτυγχάνουν στα θεωρητικά. Έχουν άνιση κατανομή ικανοτήτων (π.χ. υπερτερούν στα πρακτικά, στα εφαρμοσμένα, ενώ υστερούν στα γλωσσικά) σε αντίθεση με το μέσο παιδί, του οποίου οι ικανότητες είναι ίσα κατανεμημένες. Η δυσλεξία είναι ιδιαίτερα παραπλανητική, γιατί δεν φαίνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία αφού δεν παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και συχνά έχουν εξαιρετική λογική και ευφυΐα.

Δηλαδή, στη δυσλεξία δεν υπάρχει πρόβλημα προφορικού ή καθαρότητας λόγου και συνεπώς δεν τίθεται θέμα λογοθεραπείας ούτε στη διάγνωση και ασφαλώς ούτε στην αντιμετώπιση, η οποία διεθνώς είναι ψυχο-εκπαιδευτική και ως εκ τούτου πραγματοποιείται μόνον από εξειδικευμένους στις μαθησιακές δυσκολίες παιδαγωγούς και ψυχολόγους.

Αντιστροφές, Αλληλουχία & Αποστήθιση

Συχνά αντιστρέφουν τη σειρά π.χ. των ημερών της εβδομάδας, των μηνών του χρόνου, των εποχών, τη σειρά των λέξεων μέσα σε μια πρόταση, κλπ. Το πρόβλημα γίνεται ακόμη σοβαρότερο όταν πρέπει να θυμούνται την αντίστροφη σειρά των προαναφερθέντων. Λιγότερο συχνά παρουσιάζουν σύγχυση προσανατολισμού-κατεύθυνσης, λόγω της δυσκολίας διάκρισης του αριστερά-δεξιά και των προβλημάτων στο ν’ ακολουθούν προφορικές οδηγίες. Ακόμη παρουσιάζουν προβλήματα στη βραχύχρονη μνήμη και στην αλληλοδιαδοχή, στην αποστήθιση ποιημάτων και τραγουδιών.

Εικόνα 2 Γραφή έξυπνου δυσλεξικού αγοριού 8 χρονών & 8 μηνών με αναστροφές, παραλήψεις, κλπ

Συχνά τους χαρακτηρίζει συναισθηματική ανωριμότητα, η οποία εκφράζεται και με την προτίμηση να παίζουν με παιδιά μικρότερης ηλικίας. Επίσης παρουσιάζουν και ορισμένα ιατρικά προβλήματα, όπως αλλεργίες, άσθμα, κεφαλόπονους και κοιλόπονους, που στην σχολική ηλικία κυρίως οφείλονται στο υψηλό άγχος που τους δημιουργεί η ταπεινωτική αποτυχία στο σχολείο. Οι δυσλεξικοί συνήθως έχουν ανώτερες ικανότητες αντίληψης χώρου και δημιουργικής σκέψης.

Πρώιμα Συμπτώματα

Επειδή η δυσλεξία είναι κυρίως κληρονομική, υπάρχει από τη γέννα. Συνεπώς, μπορεί να εντοπισθεί από την προσχολική ηλικία, με τεστ που δεν βασίζονται στην ανάγνωση και στην ορθογραφία. Επίσης, επειδή τα αίτιά της είναι νευρολογικά, είναι αναμενόμενο τα κέντρα του εγκεφάλου που δυσλειτουργούν στην καθοδήγηση της ανάγνωσης επίσης να δυσλειτουργούν και σε οποιαδήποτε άλλη ενέργεια που κατευθύνεται από τα ίδια εγκεφαλικά κέντρα και που έχει κοινά βασικά χαρακτηριστικά με την ανάγνωση, π.χ. αλληλοδιαδοχή που κύριο συστατικό της είναι ο χρονισμός, οφθαλμοκίνηση, επικέντρωση προσοχής, κλπ.. Άρα, οι δυσλεξικοί έχουν προβλήματα και πέρα από την ανάγνωση και την ορθογραφία.

Συνεπώς, τα πιθανά συμπτώματα που πρέπει να προσέχουμε στην προσχολική ηλικία και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού είναι και τα εξής: Κληρονομικότητα, Δυσκολίες συγχρονισμού ή συντονισμού πράξεων (σχοινάκι, κεφαλιές στο ποδόσφαιρο) και διατήρησης ρυθμού-ρυθμικών κινήσεων (βηματισμός, χορός, χρονισμός). Ακόμη, παρουσιάζουν προβλήματα αλληλοδιαδοχής, όπως βραδύτερη μάθηση της αυτόματης εκτέλεσης διάφορων αλληλοδιαδοχικών κινήσεων - ενεργειών (ντύσιμο, δέσιμο κορδονιών).

Το σημαντικότερο προγνωστικό, βιολογικό σημάδι της δυσλεξίας στην προσχολική ηλικία είναι η λανθασμένη οφθαλμοκίνηση.


Για να μάθετε περισσότερα σας μεταθέτω εδώ

Αλήθεια υπάρχει κάποιος που είναι δυσλεκτικός εδώ? Πολύ θα ήθελα να μάθω περισσότερα, τελικά είναι καλό κανείς να είναι περίεργος... μαθαίνει πολλά !!!

Ελπίζω να σας ήταν χρήσιμο αυτό που μάθατε σήμερα

Καλά να περνάτε!!!

6 σχόλια:

Το μεγαλο μας τσιρκο είπε...

Καλημερούδια γκουρού μου,

μία απορία....ο Τομ Κρουζ και ο Σταλόνε αξίζουν να είναι δίπλα στον Ντα Βίντσι και τον Πικάσο, ως φημισμένοι καλλιτέχνες βρε παιδί μου????Ντροπή δεν είναι???

Fibi είπε...

Nαι το ξέρω αλλά... αφού το έλεγε το άρθρο να το σαμποτάρω???

Επίσης να πω οτι με λογοθεραπεία και σωστή διαπαιδαγώγηση όλα λύνονται :)

pediatre είπε...

Μπράβο, συνάδελφε! ;-)
Πολύ ενημερωτικό (να στο κλέψω για το blog μου;;;). Είναι πολύ σημαντική όντως η έγκαιρη αναγνώριση των παιδιών με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες. Έχουν πολλά ταλέντα που χάνονται στην προσπάθεια για καλλιγραφία και ορθογραφία, ενώ από την άλλη βρίσκονται σε πολύ μειονεκτική θέση, νιώθοντας ότι δεν τα καταφέρνουν εκεί που οι συνομήλικοι τους αριστεύουν. Πληγώνονται, αντιδρούν, απομονώνονται και περιθωριοποιούνται άλλοτε σε άλλο βαθμό. Και η ειρωνεία είναι ότι τις περισσότερες φορές είναι πραγματικά χαρισματικά άτομα!

Fibi είπε...

Kαι βέβαια να το κλέψεις!!!

Είναι καλό τα πράγματα που ποστάρω και αφορούν την ενημέρωση του κόσμου, να διαδίδονται :)

Καλό Σαβ/κο

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε...

Ααααα, εξαιρετικό.
΄Εχω ακούσει πως είναι ένα πρόβλημα που χρειάζεται δουλειά, μεγάλη προσπάθεια και υποστήριξη, χωρίς αυτό να σημαίνει πως υστερούν νοητικά.

Γλαρένιες αγκαλιές

Ανώνυμος είπε...

To αρθρο λεει για δυσλεξικους! δεν λεει για το ποιοςν ειναι ανωτερος! και φερνει απλα παραδειγματα! Πχ ο τομ κρουζ μπορει να μην ειναι ντα βιντσι αλλα ειναι ηθοποιαρα στις μερες μας! Δεν εφτιαξε ο συγκραφεας ενα βαρθρο και τους εστησε! αναμεσα στους δυσλεξικουε ιναι και ονοματα οπως ριτσαρντ μπρανσον και ρουπερτ μερτοχ!

Με τη λογοθεραπεια μπορεις να λυσεις το γεγονος οτι δε μπορω να κανω σερβις στο βολευ? οπως και οτι δε μπορω να κρατησω πολλα χαρτια μαζι στο ενα μου χερι? χεχε!!! Λοιπον και γω στο κλαμπ του τομ κρουζ και του νταβιντσι :)
Και το αρθρο ηταν σα να περιεγραφε τη ζωη μου. Ψαχνωντας γενικοτερα το θεμα ειδα οτι υπαρχουν και βαθμοι δυλεξιας. Δεν ειναι ολοι ιδιοι! αλλοι ειναι πιο πολλοι και αλλοι πιο λιγο!

Καμια φορα μενω αφωνος απο κατι τετοια και θυμαμαι τους δασκαλους και τους καθηγητες grrrrrrrrrr